Facebook Ad Senior

48 662 247 973

info@adsenior.pl

Vademecum Opiekunki: Trudne sytuacje w opiece – stan zdrowia seniora

Vademecum Opiekunki: Trudne sytuacje w opiece – stan zdrowia seniora

Vademecum opiekunki: Trudne sytuacje w opiece – stan zdrowia seniora

Kadra opiekuńcza spotyka się w swojej pracy z wieloma trudnymi sytuacjami, w których musi umieć sobie poradzić. Dlatego ważne jest, by nie przeoczyć żadnych niepokojących sygnałów dotyczących stanu zdrowia seniora. Wiedzieć, kiedy i jak wezwać pomoc oraz kogo zawiadomić.

Pamiętajcie, że nie mamy prawa wykonywać żadnych czynności medycznych, dlatego tak ważna jest świadomość tego, kiedy trzeba wezwać pomoc i ewentualnie zawiadomić rodzinę.

 

W jakich sytuacjach powinniśmy skorzystać z pomocy z zewnątrz?

Na pewno w sytuacjach, w których nastąpiło jakieś gwałtowne zdarzenie, które może wpłynąć na stan zdrowia podopiecznego. Może to być nagły upadek, oparzenie, zasłabnięcie, chwilowa utrata przytomności, zaburzenia mowy, jakiekolwiek objawy udaru itp.

W każdym z tych przypadków konsekwencje dla seniora mogą być tragiczne. Nie jesteśmy w stanie ocenić jak dana sytuacja może wpłynąć na stan zdrowia osoby starszej. Opiekunka osób starszych nie musi mieć wiedzy medycznej i nie może przeprowadzić oględzin lekarskich. Zwykły upadek osoby starszej może zakończyć się urazami, których na pierwszy rzut oka nie widać. Dlatego nie bójcie się wzywać pomocy odpowiednich służb oraz zawsze o takich sytuacjach zawiadamiajcie rodzinę. Kiedy coś się wydarzy, proście ją o to by przyjechała, jeśli to możliwe.

 

Wzywanie pomocy

Nie bójcie się wzywać pomocy pod numerem 112.

(jak wezwać pomoc po niemiecku przeczytacie klikając w poniższy link).

https://www.adsenior.pl/jezyk-niemiecki/wezwanie-pogotowania-ratunkowego-w-jezyku-niemieckim

Czasami zdarzenie jest na tyle niebezpieczne, że nie ma czasu na wzywanie rodziny. Najpierw telefon na numer 112, a dopiero po interwencji można dzwonić do rodziny. W przypadkach takich, jak na przykład zawał serca, udar, atak epilepsji, ostra reakcja alergiczna i inne liczy się każda minuta. W takich sytuacja opiekunka osób starszych musi jak najszybciej wezwać pomoc.

 

Czy mamy obawiać się wezwać pomoc?

Czasami słyszymy, że ktoś się obawia, że będzie musiał zapłacić za przyjazd karetki, gdyby okazało się, że nie była ona konieczna. Nigdy tak się nie stało i nie może się stać. Lepiej wezwać karetkę trochę na wyrost niż mieć poczucie winy, że coś się przeoczyło.

W wielu domach jest zainstalowany także tzw. przycisk ratunkowy (Notrufknopf). Służy on m.in. w takich sytuacjach jak upadek podopiecznego. Po naciśnięciu tego przycisku przyjedzie odpowiednia służba i pomoże np. podnieść ciężką osobę z podłogi.

 

Informowanie rodziny

We wszystkich przypadkach, które budzą Wasze wątpliwości np. senior nie chce jeść, więcej śpi lub odwrotnie ma problemy ze snem, traci równowagę itp. zawiadamiajcie rodzinę. Pamiętajcie, że będąc na miejscu wiecie najwięcej o stanie seniora i jego bieżącej sytuacji, dlatego każda zmiana powinna być zgłoszona rodzinie czy też osobie do tego wskazanej i uprawnionej.

 

Nie wykonujemy czynności medycznych

Pamiętajcie, że kiedy kończą się przygotowane leki, należy zawiadomić kogoś z rodziny, żeby wam je przygotował, chyba, że robi to jakaś zewnętrzna służba. Przypominamy, że nie możemy tego wykonywać sami, aby potem w razie jakiegoś nieszczęście nie brać na siebie odpowiedzialności prawnej. Czasami np. u chorych na cukrzycę mamy do czynienia z ranami, na nogach, które się nie goją i konieczna jest zmiana opatrunków. Tego też nie mogą robić opiekunowie osób starszych. U osób chorych na cukrzycę, kiedy konieczne jest podawanie zastrzyków insulinowych, powinna to wykonywać odpowiednia służba. Jest to nakłucie skóry, co może robić tylko wykwalifikowany personel.

Pamiętając o tych zasadach zapewniamy właściwe bezpieczeństwo zarówno podopiecznemu jak i sobie.

 

NALEŻYMY DO

SAZ

KONTAKT

Ad Senior Plus sp. z o.o. sp. k.
ul. Zamkowa 6/3
65-086 Zielona Góra

email: info@adsenior.pl

REFERENCJE

Bardzo dobra firma, uczciwa i solidna, godna polecenia. Wynagrodzenie zawsze w terminie, składki odprowadzane do ZUS-u od średniej krajowej, karta EKUZ, stały kontakt z szefem, który zawsze służy pomocą w razie problemu. Współpraca układa nam się bez zarzutu, mogę każdemu polecić tę firmę z pełną odpowiedzialnością. Pracuję już drugi rok i jestem bardzo zadowolona.

Emiliana z okolic Bydgoszczy