Facebook Ad Senior

48 662 247 973

info@adsenior.pl

Komunikacja z seniorem

Komunikacja z seniorem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W pracy z ludźmi kluczowa jest komunikacja. Pozwala ustalić wspólną wizję, cele i zasady codziennego funkcjonowania, a tym samym uniknąć konfliktów i zapobiec problemowym sytuacjom. Opiekując się osobą starszą komunikacja, choć niezbędna, może być utrudniona. Seniorzy często borykają się z problemami ze słuchem oraz wolniejszym przyswajaniem informacji. Pracując za granicą dodatkowym aspektem komunikacji jest język. Podopieczny może nie zrozumieć obcego akcentu, a Opiekunka nie znać wszystkich słów i wyrażeń, których używa Senior. Mogą także pojawić się problemy z zaufaniem Seniora do Opiekunki na początku realizowania zlecenia, przez co może być on mniej chętny do rozmowy. Jednak uspokajamy! W komunikacji najważniejsze są chęci. W poniższym artykule opowiemy parę słów o pozawerbalnych (czyli nie-słownych) elementach komunikacji oraz podpowiemy, co zrobić, aby lepiej porozumiewać się z drugim człowiekiem.

 

Postaw na komunikację pozawerbalną!

Gdy coś mówimy, oprócz słów, przekazujemy mnóstwo informacji innymi sposobami: tonem głosu, mimiką, postawą ciała czy kontaktem wzrokowym. Eksperci sądzą, że nawet 60% komunikatu dociera do odbiorcy drogą pozawerbalną! Jeśli chcesz, aby Twój komunikat był lepiej zrozumiany przez Seniora:

1. Mów spokojnym, pogodnym tonem głosu. Zapewni to Seniorowi poczucie zaopiekowania i bezpieczeństwa.

2. Mów dość głośno i wyraźnie, aby Senior (nawet jeśli ma problemy ze słuchem) dobrze Cię usłyszał.

3. Utrzymuj kontakt wzrokowy.

4. Uśmiechnij się.

5. Mówiąc, nie odwracaj się plecami. Bądź naprzeciwko Podopiecznego, aby widział Twoją twarz i czuł, że mówisz bezpośrednio do niego.

6. Stosuj otwartą postawę ciała. Postaraj się nie zaplatać rąk, ani nóg, wyprostuj się. Dzięki temu, Twoje ciało będzie wysyłało rozmówcy sygnał “chcę się z Tobą porozumieć!”

 

Zaobserwuj indywidualny sposób komunikacji

Niektórzy Seniorzy, szczególnie, jeśli mają już problem z komunikacją za pomocą słów, używają specyficznych gestów lub wyrazów twarzy np. jako znak, że potrzebują napić się wody albo chcieliby, abyś włączyła im telewizor. Każdy Senior może mieć indywidualnie wypracowane gesty - zapytaj o nie rodzinę, jeśli coś zaobserwowali z pewnością chętnie się podzielą. Dodatkowo bacznie obserwuj Podopiecznego, a szybko wychwycisz różne sygnały.

 

Zwróć uwagę na emocje

W pracy zarówno Ty, jak i Twój podopieczny będziecie doświadczać wielu emocji: od radości, przez tęsknotę, po złość. Jeśli będziecie odczuwać którąś z trudniejszych emocji: żal, smutek, złość czy poczucie niezrozumienia - może to utrudnić komunikację w danym momencie. Warto dać sobie przestrzeń na przeżywanie tych emocji: jedna osoba będzie potrzebowała zadzwonić do bliskich, druga posiedzieć w ciszy, trzecia wyjść na spacer. Gdy emocje trochę opadną łatwiej będzie znowu zacząć się efektywnie komunikować.

 

Czy zawsze musisz coś mówić?

Kolejnym ważnym aspektem komunikacji jest cisza. Nie bój się jej! Mieszkając u Seniora i spędzając z nim większą część dnia nie sposób ciągle mówić. Pozwólcie sobie czasem na przebywanie w ciszy - może być ona dobrą formą relaksu i uspokojenia zarówno dla Podopiecznego, jak i dla Ciebie. 

 

Na koniec:

A co najważniejsze! Próbuj! Z każdym człowiekiem da się skomunikować, potrzebne są chęci, odrobina cierpliwości i poznanie siebie nawzajem. Rozwijaj także swoją znajomość języka niemieckiego. Możesz skorzystać z materiałów z naszego bloga:https://www.adsenior.pl/jezyk-niemiecki

 

NALEŻYMY DO

SAZ

KONTAKT

Ad Senior sp. z o. o.
ul. Zamkowa 6/3
65-086 Zielona Góra

email: info@adsenior.pl

REFERENCJE

Jako mój pracodawca pan Dariusz z firmy Ad Senior sp. z o.o. sp. k. w Zielonej Górze zawsze sprawdza się znakomicie. Nasza współpraca trwa już 4 lata, w ciągu tego czasu wiele razy mogłam liczyć na rzetelność i zaangażowanie ze strony pracodawcy. W razie problemów w czasie pracy pan Dariusz zawsze reaguje na zaistniałą sytuację, jest pod telefonem, nigdy nie odczułam pozostawienia mnie bez opieki. Firma jest solidna, skupiająca się na pracownikach i ich potrzebach. Jestem zadowolona ze współpracy i chętnie polecę tę firmę innym osobom.

Eugenia, opiekunka osób starszych z Zielonej Góry